In deze nieuwsbrief
- BeSWIC in de spotlight
- Jaarverslag voor de Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk - dienstjaar 2024
- Opleiding in de kijker
| |
---|
|
---|
| BeSWIC in de spotlightBeSWIC is de afkorting van "Belgian Safe Work Information Center". Het is het Belgisch kenniscentrum over het welzijn op het werk en is ontworpen om alle informatie over welzijn op het werk samen te brengen.
Onder welzijn op het werk verstaat men het geheel van factoren met betrekking tot de omstandigheden waarin het werk wordt uitgevoerd:
- veiligheid op het werk
- bescherming van de gezondheid van de werknemer
- de preventie van psychosociale risico’s op het werk
- ergonomie
- arbeidshygiëne
- verfraaiing van de werkplaatsen.
BeSWIC richt zich vooral tot deskundigen in het domein van het welzijn op het werk zoals preventieadviseurs, vertrouwenspersonen psychosociaal welzijn, veiligheidscoördinatoren, werkgevers en de hiërarchische lijn maar ook werknemers,... en organisaties zoals werkgevers- en werknemersorganisaties, interne en externe diensten voor preventie en bescherming op het werk, sectorfederaties,...
U kan op het platform een schat aan informatie terugvinden over de meest uiteenlopende thema's en onderwerpen, u vindt er risicoanalyses en links naar regelgeving en praktische tools, u kan er zich inschrijven voor de nieuwsbrief,... De BeSWIC-site is zeker en vast de moeite waard om te bezoeken als u op zoek bent naar heel gerichte, duidelijke en pragmatische informatie over welzijn op het werk in uw onderneming.
Bron: BeSWIC | |
---|
|
---|
| Jaarverslag voor de Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk - dienstjaar 2024Het jaarverslag van de interne dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk is een verslag over de werking en de activiteiten van uw Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk tijdens het voorafgaande jaar. De wetgever legt de inhoud van het jaarverslag vast. De interne preventieadviseur stelt het verslag op. Het jaarverslag brengt alle gegevens van het afgelopen jaar samen over de veiligheid en gezondheid van de werknemers van uw onderneming zoals statistische gegevens over arbeidsongevallen, ondernomen acties, structuur van de preventie en bescherming in het bedrijf. Daarnaast vindt u er ook informatie over de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk, zijnde Mediwet. Elke onderneming dient dit in te vullen. Het activiteitenverslag van Mediwet helpt u om een aantal rubrieken van het jaarverslag, voornamelijk rond psychosociale aspecten, in te vullen.
Sinds 2018 moet het jaarverslag niet meer worden verzonden naar de met het toezicht belaste ambtenaren van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk, maar moet dit enkel nog door de werkgever ter beschikking worden gehouden. Er bestaan drie formulieren voor het opmaken van het jaarverslag:
- Het formulier A is bestemd voor een werkgever met een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk zonder afdelingen.
- Het formulier B is bestemd voor een werkgever met een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk met afdelingen.
- Het formulier C is bestemd voor een groep van werkgevers die gemeenschappelijk een dienst voor preventie en bescherming op het werk organiseren.
Het model van het jaarverslag 2024 van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk is beschikbaar op de site van werk.belgie. Een verklarende nota geeft een toelichting over de verschillende rubrieken van de versies A, B en C van het formulier. In de nota wordt er telkens duidelijk aangegeven voor welk formulier de toelichting bestemd is. Het is aangewezen die nota af te drukken om de formulieren correct te kunnen invullen. U kan het activiteitenverslag voor uw onderneming terugvinden op ons online portaal My Mediwet. U kan het ook eenvoudig via mail of telefonisch opvragen bij Mediwet.
Indien u nog bijkomende uitleg wenst, kan u zich inschrijven voor de online interactieve online workshop die Mediwet organiseert op 20/02/2025. Meer informatie over én inschrijven voor deze workshop kan hier.
Bron: FOD WASO | |
---|
|
---|
| |
Opleiding in de kijkerBasisopleiding Preventieadviseur niveau III
In de codex over het welzijn op het werk wordt gesteld dat alle preventieadviseurs minstens moeten beschikken over voldoende basiskennis met betrekking tot het welzijn op het werk.
Tijdens deze basisopleiding verwerft u een grondig basiskennis over volgende onderwerpen:
• Welzijnswetgeving, organisatorische structuren • DRBS, risicoanalyse, Mediprev, toelichting evaluatie • Gezondheidstoezicht, onthaal, bijzondere werknemerscategorieën, Eerste Hulp biologische agentia, asbest • Arbeidsongevallen, CBM en PBM • Arbeidsmiddelen en -plaatsen, intern transport, veilig werken op hoogte • Chemische agentia • Omgevingsfactoren: geluid, trillingen, verlichting en klimaat • Elektriciteit, brandpreventie en brandbeveiliging • Psychosociale aspecten • Ergonomie
Tijdens de laatste dag vindt een praktische evaluatie plaats. Deze opleiding bestaat uit 11 halve dagen van telkens 4 uren.
U kan zich nog inschrijven voor deze opleiding in Gent met start op 18/02/2025. In het najaar organiseren wij dezelfde opleiding in Antwerpen. Schrijf u hier in voor één van beide opleidingen. Uiteraard kan u op onze website u ook nog tal van andere boeiende opleidingen en workshops terugvinden. | |
---|
|
---|
| |
|