In deze nieuwsbrief
- Aangepaste documenten
- Druk-druk is niet altijd goed-goed
- Campagne 'Werken met houtstof"
| |
---|
|
---|
|
Aangepaste documentenDe maatregelen ter preventie van de verspreiding van het COVID-19-virus worden constant aangepast. Mediwet volgt dit uiteraard van dichtbij op en past - indien nodig - haar adviezen ook aan.
U kan van onderstaande documenten een geüpdatete versie terugvinden door op één van onderstaande links te klikken:
U kan deze en andere nuttige COVID-19-gerelateerde documenten ook raadplegen op ons online platform My Mediwet (na inloggen, onder 'Publicaties' - zoekterm: corona) | |
---|
|
---|
|
|
Druk-druk is niet altijd goed-goedU hoorde misschien de spot rond 'Afspraak met jezelf' al op de radio of u zag de campagnebeelden al passeren op sociale media. De federale overheid lanceerde onlangs een campagne om het onderwerp van mentaal welzijn op het werk bespreekbaarder maken.
De coronacrisis gooide onze levens flink overhoop. We kwamen terecht in een nieuwe situatie met heel wat onzekerheden die stress kunnen veroorzaken, ook op het werk. En hoe langer dit alles duurt, hoe groter de kans dat dit ons mentaal welzijn negatief beïnvloedt. Voor sommigen was de situatie voor de crisis ook al niet makkelijk. In de afgelopen 4 jaar steeg het aantal Belgen met een burn-out of depressie dan ook elk jaar met ongeveer 10 procent. Tijd om in te grijpen.
De campagne wil iedereen ertoe aanzetten om over zijn, haar, hun mentaal welzijn te spreken, thuis of op het werk, en om concrete afspraken hierover te maken. Op de website afspraakmetjezelf.be kunnen uw werknemers terecht voor tips, tricks en verhalen van bekende Vlamingen én wetenschappelijk onderbouwd hands-on advies. Wetenschappers ontwikkelden ook een laagdrempelige tool, die gebruikers op basis van een vragenlijst een goed beeld geeft van hun huidige mentale welzijn en helpt om tijdig eventuele alarmsignalen te detecteren.
Ook werkgevers in het algemeen, leidinggevenden en HR- en preventiediensten worden via deze campagne en website aangesproken om afspraken te maken met hun medewerkers en zo werkgerelateerde psychosociale risico's te voorkomen. U kan er overzichtelijke informatie terugvinden over de wettelijke verplichting rond preventie van werkgerelateerde psychosociale risico's, net als verschillende links naar tools om een goed preventiebeleid in het bedrijf te voeren en zo te beletten dat werknemers uitvallen.
Deze campagne is een onderdeel van het Federaal Actieplan Mentaal Welzijn op het Werk dat begin dit jaar werd opgestart.
Bron: werk.belgie.be & ikvoelmegoedophetwerk.be
| |
---|
|
---|
|
Campagne 'Werken met houtstof"Het opleidings- en informatiecentrum van de hout- en meubelsector Woodwize en het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s Fedris hebben een nieuwe sensibiliseringscampagne over het risico op neuskanker door langdurige blootstelling aan houtstof gelanceerd. De campagne werd voorgesteld op de studiedag over houtstof van Woodwize tijdens Prowood, een driejaarlijkse beurs voor de houtverwerkende nijverheid en aanverwante sectoren in België.
De campagne stelt volgende doelen voorop:
- alle houtbewerkers bewust maken dat veilig werken met hout belangrijk is: sinuskanker voorkomen is nog altijd beter dan genezen;
- de alarmsignalen van neus- of sinuskanker onder de aandacht brengen;
- aanraden zo snel mogelijk naar een arts te gaan wanneer men onrustwekkende symptomen bij zichzelf vaststelt;
- de ex-houtbewerker er attent op maken dat men zich via het voortgezet gezondheidstoezicht gratis kan laten onderzoeken als men aan bepaalde voorwaarden voldoet;
- de ex-houtbewerker uitleggen hoe men een aanvraag kan doen voor het voortgezet gezondheidstoezicht.
Fedris en Woodwize hebben deze informatie verwerkt in een nieuwe folder en affiche. Beiden zijn ook beschikbaar op de website van Fedris.
Bron: Beswic.be
| |
---|
|
---|
|